8. Noorbeek

St. Brigidakerk

Vervolgens verrees in de 13e eeuw een Romaanse kerk van mergel. Zie de lichtspleten en onderste galmgaten in de toren, evenals de vijf thans blinde rondboogvensters in het middenschip. Omstreeks 1400 verbouwing in fasen tot Gotische kerk met spitsbogen. Zie het priesterkoor evenals de hardstenen zuilen met Maas-kapitelen (= in diverse motieven gebeeldhouwde koppen bovenop de zuilen, kenmerkend voor het Maasland.) In de 16e eeuw wederom een ingrijpende verbouwing, waarbij o.a. de netgewelven werden aangebracht. In 1847 (zie glas-in-lood raam boven de toegangsdeur) werd het toegangsportaal met bijruimtes in baksteen gebouwd, de huidige expositieruimte. Bouwheer was pastoor Clerckx, wiens grafsteenĀ  op vijf meter afstand rechts naast het grote kruis staat. 1903-1913 restauratie (architect Sprenger) en bouw van de huidige sacristie en bij-sacristie c.q. berging resp. aan de noord- en zuidzijde van het koor. 1990-1991 algehele consoliderende restauratie onder Pastoor Sax (architect Palmen).
Rond het jaar 1000 moet op de kunstmatig opgeworpen heuvel een Romaanse kerk uit breuk-steen hebben gestaan, getuige de onderbouw van de toren, die in ongehouwen natuursteen is uitgevoerd (11e/12e eeuw). Wellicht fungeerde de toren oorspronkelijk als weertoren, waarin men zich kon terugtrekken en waren de lichtspleten schietgaten.