Adrianuslezing 29 november 2014

Adrianus VIOp 29 november 2014 werd de jaarlijkse Adrianuslezing weer gehouden in het Paushuis te Utrecht. Het thema was dit jaar ‘Lijden en geloof’. Priester Johannes van Voorst tot Voorst en anesthesioloog Paul Lieverse hebben die middag gesproken over dit thema. Zo’n vijftig mensen waren aanwezig bij deze interessante middag. Om het verslag te lezen kunt u hier klikken voor Van Voorst, Lieverse en Paneldiscussie.

Thema
Ieder mens krijgt in zijn leven te maken met fysiek en/of psychisch lijden, dat onszelf of mensen in onze directe omgeving overkomt. In de maatschappij draait het veelal om jeugdigheid en perfectie en lijkt lijden onbespreekbaar. Wanneer men met lijden geconfronteerd wordt roept het vragen op; hoe kun je hier vanuit gelovig perspectief mee omgaan? En wat kun je doen voor de naaste die lijdt?

Sprekers
De hoofdlezing zal gehouden worden door Johannes van Voorst tot Voorst, priester. Johannes heeft een deel van zijn theologie studie in de Verenigde Staten (Steubenville), De Tiltenberg en Oostenrijk gedaan, na een jaar aan de TU Delft te hebben gestudeerd. Hij is met 25 jaren de jongste priester van Nederland.

Paul Lieverse is sinds 1989 als anesthesioloog werkzaam in de Daniel den Hoed Kliniek, die onderdeel is van het Erasmus MC. Naast het gebruikelijke werk van een anesthesist heeft hij als aandachtsgebied pijnbehandeling en palliatieve zorg voor volwassen patiënten met kanker. Op dit moment is hij naast dit medische werk actief binnen het bestuur van de Christian Medical Fellowship Nederland.

hier kunt u nogmaals het programma vinden.